ashena-logo

بررسی میزان سیرکننده بودن و میزان پروتئین موجود در کیک

 

کیک علاوه بر آن‌که یک ماده غذایی ارزشمند است، می‌تواند احساس سیری مورد انتظار مصرف کننده را تا حد قابل قبولی فراهم نماید و از این حیث نسبت به دیگر تنقلات رایج انتخاب مناسب‌تری است. نکته قابل توجه این است که هنگام مصرف کیک  نوع پایداری از 《احساس سیری》 را می‌توان تجربه کرد که در ادامه دلایل و توضیحات بیشتر آن آمده است.

تخم مرغ که یکی از اجزای تشکیل دهنده اصلی کیک است، منبعی بسیارغنی از پروتئین است. ارزش بیولوژیكی پروتئین موجود در تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات، غنی‌تر است. جالب است بدانید که پروتئینِ تخم مرغ دارای تمامی اسیدآمینه‌های ضروری برای سلامتی بدن هست و علاوه بر موارد فوق مصرف تخم مرغ به میزان بالا بسیار سالم‌تر از منابع دیگر پروتئینی مثل گوشت است.

در نمودارهای ارزیابی کیفیت پروتئین موجود در موادغذایی، همیشه تخم مرغ در بالاترین حد یعنی ۱۰۰ قرار دارد و بعنوان استاندارد مرجع برای سنجش پروتئین سایر غذاها استفاده می‌شود. منشاء پروتئین آمینو اسیدها هستند و آمینو اسید اساسی ترین رکن ساختمانی ماهیچه‌ها است، بنابراین پروتئین ضروری‌ترین عنصر در ساختمان ماهیچه محسوب می‌شود و بدون آن بدن نمی‌تواند ماهیچه سازی کند.

یک فرد معمولی روزانه حدود ۲-۱ گرم پروتئین برای هر یک پوند (حدود ۴۵۰ گرم) از وزن بدنش نیاز دارد؛ بنابراین یک فرد متوسط با وزن تقریبی ۷۰ کیلوگرم، باید روزانه بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ گرم پروتئین مصرف کند.

همچنین اگر بخواهیم از جنبه‌ی فرمولاسیون کیک بررسی نماییم،کمبود استفاده از تخم مرغ باعث عدم اسلایس پذیری بافت و پودر شدن کیک های بسته بندی می شود به صورتی که در زمان برش زدن کیک شاهد بر هم خوردن ساختمان آن می‌شویم.

کیک و کلوچه آشنا با توجه به شعار سازمانی خود و اهمیتی که برای مصرف کنندگان خود قائل است هیچگاه سعی بر کاهش بهای تمام شده خود از طریق کاهش مواد اولیه نداشته و به همین منظور در محصولات خود استاندارد های لازم را در استفاده از مواد اولیه رعایت می‌کند. برای مثال یکی از راه‌های اشتباهی که تولید کنندگان کیک و کلوچه می‌توانند به سمت آن کشیده شوند آن است که با توجه به این موضوع که تخم مرغ یکی از مواد اولیه گران قیمت در تولید کیک محسوب میشود، از میزان استاندارد آن کمتر استفاده کنند تا محصول نهایی ارزان‌تر باشد. بنابراین خمیر حاصل شده قابلیت پخت ندارد و در نتیجه برای جبران کمبود تخم مرغ باید به آن جوش شیرین اضافه کرد. این درحالی است که می‌دانیم متاسفانه جوش شیرین بعد از استفاده باعث مشکلات گوارشی مانند رفلاکس معده و ترش کردن می‌شود.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*