ashena-logo

آیا کیک هایی که به صورت صنعتی و با ماندگاری بالا تولید میشوند سالم هستند؟

ماندگاری بالا با شاخص فعالیت آبی

بهترین مثال برای درک شاخص واتر اکتیویته (فعالیت آبی)، تصور کردن اسفنجی است که درون آب فرو برده و خارج نماییم سپس آن را فشار دهیم تا آب اضافی آن خارج شود ، مشاهده می کنیم که مقداری آب درون ساختمان اسفنج حبس شده که خارج نمی شود این همان آب محبوس در بافت محصول است که می‌تواند منجر به کپک زدگی و هر نوع فساد دیگری داخل کیک مورد نظر شود. چنانچه فعالیت ذرات آب به حدی زیاد باشد که این ذرات به یکدیگر بپیوندند منجر به بروز کپک و سایر فساد های محتمل در کیک می‌شود. پس تولید کننده باید بتواند این فعالیت را مهار کرده و ذرات آب را از یکدیگر دور نگه دارد.

واتراكتیویته مهمترین شاخص دوام و استقامت مواد غذائی ، داروئی ، بهداشتی و آرایشی و فرآورده های كشاورزی و دامی در مقابل فساد و كپك زدگی می‌باشد و با كنترل آن علاوه بر افزایش زمان ماندگاری تا چند ماه و بیشتر، كیفیت محصول از نقطه نظر رنگ و طعم ، بافت و غیره به میزان زیادی بالا خواهد رفت. همانطور که پیشتر گفته شد با پاک کردن صورت مساله یعنی حذف آب از محصول نمی توانیم کیک لذیذی داشته باشیم.

واتراكتیویته علاوه بر اثری كه روی رشد میكرو ارگانیسم ها دارد، نقش بسیار مهمی روی فعالیت آنزیم ها ، ویتامین های مواد غذائی ، رنگ ، بو و طعم و واكنش‌های شیمیایی این مواد نیز دارد. كنترل واتراكتیویته روش بسیار موثری برای جلوگیری و ثابت نگه داشتن واكنش های شیمیایی مواد غذائی می‌باشد.

رعایت بهداشت

اطمینان از ایمنی و حفظ کیفیت مواد غذایی در طی تولید و نگهداری محصولات برای تولید کننده‌های مواد غذایی یک چالش عمده محسوب می‌شود. این یکی از فاکتورهای بحرانی می‌باشد که لازم است ‌در تهیه، توزیع و نگهداری مواد غذایی بصورت مداوم اندازه گیری و کنترل گردد . شرکت کیک و کلوچه آشنا در دو زمینه بهداشت مواد اولیه و بهداشت محیط تولید و بسته بندی تلاش ویژه ای دارد تا مواد اولیه از قبیل آرد، تخم مرغ ، شکر و غیره از بهترین و مرغوب ترین مواد اولیه در بازار باشند . همچنین در زمینه سیستم های انبارداری و ذخیره سازی این مواد در کارخانه تمهیدات خاصی دیده شده است که برای مثال به ایجاد واحد مخصوص تخم مرغ شکنی برای استفاده از تخم مرغ تازه ، سیلوهای نگهداری آرد و هوادهی آنها،  مخازن نگهداری روغن درفضای ویژه جهت کنترل دما، ایجاد شلف لاین جهت بررسی کالا در طول مدت نگهداری ، ایزوله بودن محیط تولید و فیلتراسیون هوای خارج و داخل سالن، سیستم تهویه قوی سالن های تولید برای خروج هوای ناسالم ، ضدعفونی کردن سالن توسط گاز هالوتان بصورت دوره ای و… اشاره کرد.

در تمامی مراحل تولید سعی شده تا برخورد دست نیروی انسانی به محصول به صفر برسد تا از آلودگی های احتمالی که برای ماندگاری محصول تهدیدی جدی تلقی می شود پیشگیری به عمل آید. تمامی افراد دخیل در فرایند تولید برای حضور در سالن کارخانه ملزم به استفاده از پوشش خاصی از کفش گرفته تا کلاه هستند.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*