ashena-logo

کیک آشنا و خاصیت سیرکنندگی آن

 

اولین مرحله سیری وقتی است که شما غذا را می جوید در نتیجه آن گیرندهایی از ماهیچه فک پیغامی را به مغز می فرستند و به صورت لحظه ای احساس سیری می کنید به همین دلیل است که شما هنگام جویدن آدامس و یا … سیری موقتی را تجربه می کنید که چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد. بدن انتظار دارد بعد اینکه ماهیچه های فک به مغز پیغام دریافت خوراکی فرستادند معده هم دریافت خوراکی را تایید نماید.

دومین مرحله سیری در اثر حجیم شدن معده می باشد. وقتی معده حجیم می شود گیرنده های روی بدنه معده دومین پیام سیری را به مغز می دهند، هر کدام از این مراحل فقط ده دقیقه طول می کشد.(نوشیدن آب هم می تواند این عمل را انجام دهد)

سومین مرحله بعد از ورود مواد غذایی به معده، ورود قند از طریق دیواره معده به خون است که در نتیجه آن قند خون بالا می رود و به این شکل بر اثر ورود گلوکز، مغز پیامی را در مورد سیری مخابره می کند که در حدود ۱۵ دقیقه این احساس سیری پایدار می ماند.

مرحله نهایی که موجب سیری طولانی تری میشود ، پس از ورود غذای نیمه هضم شده از معده به روده و در اثر ورود پروتئین است.  هضم پروتئین موجود در ماده غذایی تجزیه شده و غلظت آمینو اسید ها رو در خون بالا می برد که در نتیجه مغز پیام سیری اصلی را می دهد که چند ساعت ادامه دارد. حال تصور کنید در مجلس عروسی منتظر غذایی بسیار خوب هستید که ناگهان متوجه می شوید فقط یک ساندویچ جلوی شما گذاشته اند. قطعا خوشحال نمی شوید. بدن هم بعد از دریافت غذا منتظر جذب مواد مغذی است و زمانی که متوجه می شود ماده بی ارزشی دریافت کرده و سرش کلاه رفته واکنش نشان می دهد.

فقر پروتئینی (کمبود تخم مرغ) در بعضی از کیک و کلوچه های موجود در بازار به راحتی از راه تست کردن مدت زمان ایجاد سیر کنندگی آن مشخص می شود و شما سیری نوع اول را تجربه می کنید که بلافاصله بعد از آن احساس گرسنگی شدید (اعتراض بدن به بی کیفیت بودن ماده دریافتی) سراغ شما خواهد آمد که به گرسنگی امپراطور معروف است.

این گرسنگی به علت شدید و بزرگ بودنش به این نام مشهور است.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*